Ordynacja kobiet po raz kolejny upadła

Ordynacja kobiet po raz kolejny upadła

W dniu dzisiejszym po raz kolejny podjęta została próba wprowadzenia w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w RP ordynacji kobiet na prezbiterów. Aby by....

?Mesjasz? objawił się w Kolonii

?Mesjasz? objawił się w Kolonii

Zdarzą się, iż niektórzy liberalni chrześcijanie, wraz z innymi osobami o poglądach lewicowych, skłonni są do budowania porówn....

Konferencja teologiczna w Wiśle-Jaworniku

Konferencja teologiczna w Wiśle-Jaworniku

W dniach 27-29 kwietnia w Wiśle-Jaworniku odbyła się konferencja teologiczna na temat: „Opętanie demoniczne i egzorcyzm– luterańska perspektywa&rdqu....

Kościół Finlandii pozbywa się konserwatywnych duchownych

Kościół Finlandii pozbywa się konserwatywnych duchownych

Szwedzkojęzyczny finlandzki dziennik HBL donosi, że Kościół Finlandii suspendował 5 księży służących w Ewan....

Wielka Msza we Wrocławiu AD 2015

Wielka Msza we Wrocławiu AD 2015

Jak co roku w dniu 21 marca – tym razem w 330   rocznicę urodzin Jana Sebastiana Bacha, w ewangelickim Kościele św. Krzysztofa we Wrocławiu miał....

Już po raz trzeci pierwszego dnia wiosny tj. 21.03.14 o godz. 19.30 w ewangelickiej parafii św. Krzysztofa we Wrocławiu odbyła się uroczysta Msza Ewangelicka z czasów Jana Sebastiana Bacha, w dniu urodzin Mistrza.

Dla miłośników liturgii i historii muzyki, jest to bez wątpienia jedno z najpiękniejszych i podniosłych wydarzeń, wydarzeń które zapisują się na długo w pamięci.

Poprzez uroczystą liturgię z czasów Bacha widzimy i doskonale możemy porównać, jakie zmiany zaszły pod tym względem w Kościele Luterańskim. Ducha tamtejszej liturgii dało odczuć się podczas zeszło piątkowego nabożeństwa.

Uroczyste rozpoczęcie mszy ewangelickiej zostało poprzedzone spowiedzią. W czasach J.S Bacha powszechną praktyką w kościele była sobotnia spowiedź, ażeby móc w niedzielę godnie i z czystym sercem przystąpić do Stołu Pańskiego. W swym przemówieniu spowiednim ks. Andrzej Fober zwrócił uwagę, jak ważną rolę winna odgrywać ona w życiu chrześcijanina, i to że, poprzez wyznawanie grzechów Chrystus pragnie nas przygarnąć do siebie.

Zanim rozpoczęła się msza uczestnicy mieli okazję do wsłuchania się w preludium, którym była Fantasia c –moll, BWV 537, po którym nastąpiło uroczyste i procesjonalne wejście do ołtarza, podczas którego chór i reszta zboru odśpiewała pieśń 635 – Gdy ze mną Bóg ( Ist Gott für mich, so trete ). Następnie odśpiewane zostały liturgia wstępna, a potem epistoła z Listu do Rzymian przez lektora stojącego po prawej stronie ołtarza, po której zbór zaśpiewał pieśń 638 – Kto chce niech szuka innych dróg ( Such, der da will, ein ander Ziel ). Następnie lektor stojąc z lewej strony ołtarza odśpiewał fragment z ewangelii św. Mateusza w oryginalnym przekładzie wg Biblii Gdańskiej z 1632 roku. W odpowiedzi na usłyszane Boże Słowo wszyscy złożyli wyznanie wiary śpiewając pieśń 357 – Wierzymy, że Jedyny Bóg autorstwa ks. dr Marcina Lutra.

Później nastąpiła długo oczekiwana część nabożeństwa, podczas której muzycy i soliści pod dyrekcją kantora wykonali kantatę „Nach dir, Herr, verlanget mich”, której tytuł można przetłumaczyć na język polski : Do Ciebie Panie, wznoszę duszę moją, Kantata powstała na podstawie psalmu 25 i nie została specjalnie napisana na jakąś szczególną okazję, ale być może była osobistą modlitwą zapracowanego i zatroskanego wieloma sprawami lipskiego kantora.

Podstawą zwiastowania był Psalm 25. W swym kazaniu ks. Andrzej Fober powiedział o wielu aspektach tego psalmu. „Psalm ów jest jak najbardziej psalmem pasyjnym. Początek psalmu pokazuje właściwie kierunek naszego życia – jeden, jedyny, właściwy kierunek – szukanie Boga. Przychodzimy do kościoła, aby przeżyć obecność Boga. Szukamy Go w muzyce, pieśni, mówimy z Nim w modlitwie, a On do nas przez swoje Słowo. Jako ludzie wierzący możemy zdążać jedynie tam, gdzie jest Bóg, a wtedy będziemy czuli się dobrze. Z drugiej strony może być też tak, że ktoś modli się słowami Psalmu 25 z naszego powodu, bo tym czy innym słowem, gestem, naszym zachowaniem spowodowaliśmy czyjąś niedolę, smutek, doprowadziliśmy, że została zachwiana harmonia życia, zachwiane zostały relacje, ktoś mógł doznać odczucia, że jego życie z naszego powodu jest jakby uwikłane w sieci, z której ów nie może się wydostać. W kilku miejscach słowa Psalmu 25 mówią o sposobach naprawy życia, odzyskania harmonii w relacjach z Bogiem, w relacjach z innymi, a także w relacji z samym sobą. Być może brakuje nam harmonii z otaczającym nas światem.

To jest właśnie metoda wychowawcza Boga, sposób, który zakłada nieustanną obecność Boga w naszym życiu. Bez tej obecności, bez odwoływania się do Boga nie wzrastamy i nie rozwijamy się, najzwyczajniej stoimy w miejscu, choćby nam się wydawało, kim tam nie jesteśmy. Tylko Bóg nas może uwolnić od grzechu, dlatego prosimy Go o przebaczenie. On może przyjść człowiekowi z pomocą i skierować go znowu na wytyczone przez Niego ścieżki. Swą homilię kaznodzieja zakończył stwierdzeniem, że Psalm 25 wskazuje nam na hasło tego roku, które brzmi : Ps 73,28 : Lecz moim szczęściem być blisko Boga.”

Po kazaniu rozpoczęła się liturgia komunijna śpiewana po łacinie, za wyjątkiem Słów Ustanowienia i Modlitwy Pańskiej. Po Komunii Św. ksiądz zmówił kolektę oraz udzielił uroczystego błogosławieństwa po łacinie. Na koniec zbór odśpiewał jeszcze pieśń 165 – Tysiąckrotnie pozdrowiony ( Sei mir tausendmal gegrüsset ).

Podsumowując, można powiedzieć, że uroczysta Msza Ewangelicka z czasów Bacha, z jednej strony ukazuje piękno liturgii, a z drugiej strony zachęca nas luteran do poznania własnej tożsamości i spojrzenia wstecz na to jak ta liturgia kształtowała się na przestrzeni ostatnich stuleci.

Miejmy nadzieję, do zobaczenia się za rok w stolicy Dolnego Śląska.

 

Poniżej przedstawiamy fragmenty Mszy Ewangelickiej zamieszczone w serwisie YouTube

 

Preludium:

 

Uroczyste rozpoczęcie

 

Kyrie, Baranku Boży niewinny, Kolekta

 

Credo śpiewane

Michał Koper - redaktor Portalu Luteranie Wysokokościelni

comments